Alain Daniélou: Sémantique Musicale

Jeg har tidligere skrevet om den franske musikolog og Indien-connaisseur Alain Daniélou. Jeg er dybt fascineret af hans blanding af matematik, musikologi og magi. Jeg har et eksemplar af den fantastiske bog Tableaux Comparatif des Intervalles Musicaux. Én lang tabel over de anvendte og anvendelige toneintervaller inden for en oktav. Noget af det jeg skrev tidligere var:

Daniélou stoppede dog ikke ved at lave dette manisk udførlige katalog over eksakte intonationer – han gik endog sÃ¥ langt som at tilskrive de enkelte toner, de enkelte frekvensforhold en semantisk betydning – et følelsesindhold. Han skrev bl.a. bogen Sémantique Musicale.

PÃ¥ Alain Daniélou centrets hjemmeside  kan man finde et uddrag fra en tabel fra bogen, med nogle enkelte af frekvensforholdene og de modsvarende følelser citeret. Det var flere eksempler for noget tiden siden fik en overhaling. Jeg har nu fundet hele bogen og kan citere hele Daniélous tabel pÃ¥ i alt 32 intervaller – 33 hvis man tager oktaven med.

 

1: Tonika 1/1 og oktaver (2/1, 4/1 ect.), fundament, styrke, solidaritet, karakter

 

2: Intervaller i kvintcirklen (3 som tæller)

Karakter: Aktiv, solar, viril.

Ré                9/8            Energisk, viril

Mi+           81/64            Opvakt, aktiv

Sol               3/2             Solar, glad, stærk, aktiv

La+           27/10             Aktiv, legesyg

Si+          243/128           Viril, energisk

 

3: Intervaller i kvartcirklen (3 som nævner)

Karakter: Passiv, lunar.

Ré b          256/243          Blød, kærlig, rolig

Mi b          32/27              Sart, blød

Fa                4/3              Fredelig, rolig, afslappet, passiv

La b          128/81            Sart, blød

Si b              16/9             Smuk, blød

 

4: Intervaller på basis af stor terts (5 som tæller)

Karakter: Følsom.

Ré             10/9             Ængstelig, svag, frygtsom

Mi              5/4              Sensibel, behagelig

Fa -        320/243           Usikker, ustabil

Fa #         45/32             Usikker, følsom

La              5/3               Blød, behageligt, sart

Si             15/8               Blød, sart

 

5: Intervaller på basis af lille terts (5 som nævner)

Karakter: Sensuel, passioneret.

Ré b+         16/15            Erotisk, kærlig, forelsket

Mi b+           6/5              Passioneret

Fa+             27/20           Aggressiv, farlig

Fa #+          65/45          Aktiv, vital, passioneret

La b+           8/5              Forelsket, driftig

Si b+             9/5             Længsel, erotisk spænding

 

6: Intervaller pÃ¥ basis af dobbelt stor terts (5×5 som tæller)

Karakter: Intens følelse, tristesse.

Ré b-          25/24           Bedrøvet, patetisk

Mi b-          75/64           Bedrøvet, fortvivlet

Fa #-          25/18           Intens smerte

La b-          25/16           Sorg, fortvivlet

Si b-         225/128        Uden håb, resigneret

 

7: Intervaller pÃ¥ basis af dobbelt lille terts (5×5 som nævner) sjældent brugt i musik

Karakter: hårdhed, følelsesløshed, grusomhed.

Ré b++         27/25           Driftig, aggressiv, hård

Mi b++         32/25           Hård, følelsesløs, grusom

Fa #++        36/25            Hård, anspændt, spørgende

La ++          128/75           Hård, følelsesløs

Si ++             48/25          Egoistisk, hård, aggressiv (1)

 

(Jeg undskylder for de blævrende marginer, men jeg kan ikke bruge tabulatoren i denne wordpress)

Det ovenstÃ¥ende er – lad os bare sige – ikke eftervist videnskabeligt. Det er eksempler “udtrykt pÃ¥ en meget generel mÃ¥de af de musikere (Daniélou) har arbejdet sammen med”. (2)

Der skal dog ikke herske nogen tvivl – det følelsesmæssige indhold i forholdene mellem tonerne er ikke spekulativt:

“Dette system er baseret pÃ¥ det let verificerbare faktum, at vi opfatter nogle meget definitte lyd-relationer som havende en et bestemt følelsesmæssig farve.” (3)

“Musik spiller derfor en vigtig rolle i vores viden om og perception af tanke- og følelsesmekanismer, i det den tillader os direkte at indse, at tanker og følelser sansynligvis er matematiske operationer.” (4)

  1. Danielou, Alain: Sémantique Musicale. Essai de psychophysiologie auditive, Paris 1967, pp. 64-65 (egen oversættelse)
  2. Danielou, Alain: Sémantique Musicale. Essai de psychophysiologie auditive, Paris 1967, p. 63 (egen oversættelse)
  3. Danielou, Alain: “Influence of Sound on Consciousness”, in: Leary, Timothy et al. (ed.): Psychedelic Review 1966, No. 7, p. 23 (egen oversættelse)
  4. Danielou, Alain: “Influence of Sound on Consciousness”, in: Leary, Timothy et al. (ed.): Psychedelic Review 1966, No. 7, p. 22 (egen oversættelse)