Entartete Kunst

20130204-215018.jpg

Dagen efter åbningen af den første Grossen Deutschen Kunstaustellungen i Haus der Deutschen Kunst den 18. juli 1937 åbnede udstillingen Entartete Kunst i den nordlige arkade i Hofgarten ligeledes i München. Udstillingen er afsindigt berømt og beskrevet i et hav af sammenhænge. Den turnerede rundt i Tyskland og blev set af noget i retning af 2 milioner tyskere. Der er ikke nogen tvivl om, at det forbudte element var en kæmpe publikumsmagnet. Og det var gratis.

Det kan siges – og der er sagt – en masse om udstillingen. Den var en totalinstallation, der trak pÃ¥ de tidlige erfaringer med udstillingsdesign til at tydeliggøre grebet og fordømmelsen af den moderne kunst. Over indgangen til udstillingen var malet med store frakturbogstaver: Ausstellung “Etartete Kunst” Eintritt frei.

En række af værkerne er i dag forsvundet (en masse af de beslaglagte værker blev solgt) og en stor del er tilbage i de tyske museers samlinger, hvorfra de var blevet beslaglagt af nazisterne. I 2010 blev 16 skulpturer eller dele af skulpturer fundet i udgravninger i Berlin. Det viste sig at være skulture fra Entartete Kunst-udstillingen. De blev først vist i Neues Museum i Berlin og er nu udstillet i Neue Pinakothek i München.

Udstillingstitlen er “Entartete Kunst” Der Berliner Skulpturenfund von 2010. Oplevelsen er mystisk – det er en mystisk anakronistisk oplevelse af se moderne kunst som arkæologiske fund. Som fragmenter med forskellige grader af restaurering. De ligner arkæologiske fund.

Jeg så også udstillingen på Altes Museum i Berlin og i den bygning, som selv nåede ruintilstand på rekordtid, var oplevelse dobbelt mystisk og helt perfekt.

Det er mærkværdigt, at udstillingen turnerer og stadig eller igen har en fornemmelse af noget forbudt – nu er det ikke den moderne kunst, der er det degenerede – det er den nazistiske historie, som er knyttet til værkerne. Det er tydeligt, at nazisme sælger. Der er en meget politisk korrekt udstilling, som institutionaliserer fordømmelsen af det nazistiske propagandeapparat. Med rette – forstÃ¥ mig ret. Men det er tankevækkende, at det sker med det samme greb og de samme kunstværker – bare med negative fortegn sÃ¥ at sige.

20130204-214526.jpg

20130204-214540.jpg