Fest der Schönheit

Leni Riefenstahl

Jeg var i forgÃ¥rs til et af Golden Days arrangementerne. En visning af en filmkopi af Leni Riefenstahls Olympia – Fest der Schönheit fra 1938. SÃ¥ vidt jeg kan læse mig frem til, sÃ¥ er det den anden del af Olympia projektet, det første værende Olympia – Fest der Völker ogsÃ¥ fra 1938.

Filmen blev vist i Øbro Hallen, der skulle være Danmarks første svømmehal og åbnede i 1930. Jeg er vild med bygningen og har gerne ville se den ordentligt, efter jeg begyndt af læse om de danske vitalister og den kropsfetichisme, der buldrede frem omkring århundredeskiftet. Publikum sad på de romerske trappetrin rundt om bassinet og så filmen på et lærred udspændt henover bassinet i enden modsat af vipperne.

For at læsse arrangementet yderligere var Jørgen Leth hidkaldt til at live-kommentere filmen. Han sad i vippetårnet ved siden af 5 meter-vippen og blev radiotransmitteret til de høretelefoner, man havde fået udleveret ved indgangen. Det fungerede faktisk over al forventning. Leth er god til den slags og har, som han også lige fik nævnt, selv lavet sportsfilm. Han ved, hvornår han kan ævle løs, og hvornår det er bedst at holde mund. Og han har et så personligt udgangspunkt, at det ikke bliver belærende, men i stedet bare indforstået, underholdende og indsigtsfuldt. Og så var han knald godt forberedt.

Som Leth kunne fortælle, findes der flere forskellige versioner af Riefenstahls film, som er ejet af den Olympiske Komité – i sig selv en fascinerende organisation – der angiveligt vogter meget nidkært over dem. Formodentlig pÃ¥ grund af den mildest talt vanskelige ideologiske baggrund for filmen. Men den kopi, der bliv vist, var udlÃ¥nt fra British Film Institute, og indeholdt indtil flere billeder af en smilende Adolf Hitler – og mÃ¥ derfor formodes at være en forholdsvis ucensureret version. Andre versioner er fuldstændigt renset for billeder af Føreren.

Men det mest fascinerende var ganske enkelt Riefenstahls enormt flotte billeder og filmkomposition. Der er ikke nogen tvivl om, at der er en fantastisk film. Og så er den også et fascinerende tidsbillede og en fantastisk skildring af den helt ekstreme kropsdyrkelse, som blev indoptaget i nazisme og fascisme.