Haus der (Deutschen) Kunst

Jeg nÃ¥ede det! I den sidste post fik jeg beklaget mig over, at jeg ikke ville nÃ¥ at se udstillingen Geschichten im Konflikt pÃ¥ Haus der Kunst i München. Det gjorde jeg – jeg er her faktisk stadig.

Haus der Kunst er pt et bragendegodt museum. Jeg har længe gerne ville se det, og Geschichten im Konflikt er den bedste grund, jeg har haft til at komme afsted. Da Chris Dercon (den tidligere direktør) overtog gik han i gang med et større projekt om at gribe mere aktivt og konfronterende tilbage i husets historie. Det arbejde har Okwui Enwezor fortsat og med 75 Ã¥ret for Haus der Kunst søsattes projektet 75/20, der bl.a. bestod af to udstillinger og et stort anlagt todags symposium med en hær af dygtige talere – foredragene er i øvrigt videodokumenteret og lagt ud pÃ¥ sitet. For et par Ã¥r siden blev gdk-research.de ogsÃ¥ Ã¥bnet med offentliggørelsen af installationsbillederne fra de Ã¥rlige Grossen Deutschen Kunstausstellungen som Nazisterne afholdt i netop Haus der Deutschen Kunst (som det hed dengang) fra 1937-1944.

Det er altsÃ¥ Ã¥bnet for en masse materiale og historier, som nu gør, at Haus der Kunst fremstÃ¥r som medtænkende sin historie i alt det, der sker der. Det er forbilledligt og giver pÃ¥ alle mÃ¥der mening. Gamle trapper er igen tage i brug og den oprindelige infrastruktur med den centrale hal er genetableret. Det virker vanvittigt, men det virker som om, at det først er nu, at der for alvor tages hÃ¥nd om husets fortid – og ikke kun den nazistiske.

Jeg kom til at tænke pÃ¥ Neues Museum i Berlin. Der havde jeg samme fornemmelse af, at dér var et steds hele historie taget alvorligt og ikke tilbageført til et ‘oprindeligt’ eller glorværdigt stadie. Men at alle de skrift og omvæltninger og tilskrivninger stedet havde fÃ¥et var taget alvorligt og taget med. PÃ¥ samme mÃ¥de fremstÃ¥r Haus der Kunst i dag som en mÃ¥de at “tænke historisk pÃ¥ i nutiden” (fordanskning af Okwui Enwezors mantra: How to think historically at the present?).

Udstillingen er god – ikke sÃ¥ stor som jeg havde hÃ¥bet, men koblet med at se resten af de bragende gode udstillinger i det enorme hus, en koncert i de ellers lukkede nordlige gallerier, baren og endda kælderen og fyrrummet, som er en vÃ¥d nazidrøm af en kommandobro af marmor og messing, har jeg nu besøgt denne totem i det nazistiske propagandaapparat sÃ¥ udtømmende, som det er mig muligt.

Der er en stribe gode greb i udstillingen, jeg kunne have lyst til at forklare om – fx at kunstværker fra Grossen Deutschen Kunstausstellungen‘erne er installeret virkelig godt (man kan fornemme det pÃ¥ det næstsidst billede). Man møder bagsiden først. BÃ¥de de og de øvrige kunstværker fra senere udstillinger efter krigen, der er bragt tilbage og er med pÃ¥ udstillingen, er behandlet som historiske genstande, og proveniens er sat før værkernes egne udsagn. Udstillingsguiden omtaler kunstværkerne som “a kind of contemporary witness” til Haus der Kunsts turbulente og belastende historie. Jeg er ikke helt sikker pÃ¥, jeg forstÃ¥r hvorfor, det er mere sandt for kunstværkerne end fx de marmorsten, der ligger pÃ¥ gallerigulvet, men der er noget dragende i tanken om kunstværker som historiens stilletiende vidner.

Det sidste billede er af surfere på en stående bølge lige ved siden af Haus der Kunst i et hjørne af den Engelske Have. Det er Haus der Kunst i baggrunden. Den kunstige bølge er lige i starten af indløbet, hvor vandet fra Isar fordeles til alle kanalerne i den Engelske Have. Med mine øjne blev det et billede på de clash af historier, som huset og udstillingen fortæller i dag.

Af bøger kan anbefales Sabine Brandtl: Haus der Kunst, München. Ein Ort und seine Geschichte im Nationalsozialismus, Allitera Verlag 2007. Brandtl er leder af det historiske arkiv på Haus der Kunst og en af kuratorene på Geschichten im Konflikt-udstillingen.

Og som kontekst: Winfried Nerdinger: Ort und Erinnerung. Nationalsozialismus im München, Verlag Anton Pustet, 2006. Den sidste er et udstillingskatalog udformet som en meget udførlig arkitekturguide med en stribe gode foldud-kort og minutiøse beskrivelser af alt fra historiske bygninger, som nazisterne overtog og brugte, til de bygninger, som de byggede, deres byplaner og koncentrationslejren uden for byen.

Der skulle også blive udgivet et katalog til Geschichten im Konflikt her i starten af 2013. Det har jeg store forventninger til.

20130112-183348.jpg

20130112-183839.jpg

20130112-184008.jpg

20130112-183809.jpg

20130112-183637.jpg