Lee Patterson

Lee Patterson på Cafe Oto i Dalston

Lee Patterson har udgivet et fint album Seven Vignettes på Luke Fowlers Glasgow baserede label Shadazz. Albummet er, som han beskriver i coveret, et studiealbum stærkt inspireret af hans sideløbende praksis med field recording. Jeg har ikke hørt et album, der fungerer helt på samme måde. Lydkilderne er brændende tændstikker, fjedre butanlightere og salte, der bruser i vinglas. Alt dette optaget på forskellige måder med delvist hjemmebyggede akustiske og kontaktmikrofoner.

Det specielle ved albummet, og det jeg syntes, der gør det sÃ¥ fint, er at selvom lydende er frembragt intentionelt og alle tingene pÃ¥ den ene eller anden mÃ¥de bliver ‘spillet’ pÃ¥, sÃ¥ kan man ikke høre nogen menneskelig geskus. Der er ingen lyde, man kan genkende som frembragt ved, at der bliver hevet, slÃ¥et eller knipset pÃ¥ noget. Lydene har deres egen morfologi – de udlever deres egne lyde, uden man kan høre, at der er noget menneske, der aktiverer dem.

Billedet ovenfor er fra en live opførsel pÃ¥ Cafe Oto i London i sidste uge, og der var musikken en anden – ikke fordi selve lydene var anderledes. Det var de samme lyde: knitren af brændende kviste, klikkende boblen af glasflasker, der suger luft ind mens de køler ned, eltandbørster pÃ¥ tamburin osv. Det der var anderledes var, at i liveopførslen blev alle lyde netop knyttet sammen med den ‘spillede’ gestus. Og sÃ¥ blev det lidt fjollet og føltes lidt som et tryllenummer.

Jeg kan virkelig godt lide Seven Vignettes, og jeg vil afgjort holde øre med hans felt optagelser.

The Wire har tre optagelser fra hans hånd liggende til fri download her. Den første: Pondweed (Hornwort), Dam Head Lodge, Prestwich, July 2005 er især flot.