München redigeret

Nu har jeg haft tid til at billedbehandle mine fotografier fra München taget tidligere i Ã¥r. Et par af dem postede jeg dernedefra i to posts om Haus der Kunst og Entartete Kunst-udstillingen, men der er billederne postet ‘as shot’ so to speake.

München 2

De to centrale bygninger i nazipartiets partiadministration Führerbau og Verwaltungsbau der NSDAP – i dag Hochschule für Musik und Theater München og Haus der Kulturinstitute. De to bygninger er strippet for deres jernørne, som man kan se mærkerne efter over indgangspartierne. Mellem bygningerne kan man stadig ane fundamenterne til de to ærestempler opført for at hylde for de 16 nationalsocialister, der blev slÃ¥et ihjel under partiets første forsøg pÃ¥ magtovertagelse ved kupforsøget i 1923. Templerne og de 16 martyrer var centrale for partiets massive propaganda og mÃ¥l for Ã¥rlige processioner og kransenedlæggelser. Kister og ligrester blev fjernet i 1945. Ærestemplernes øverste struktur blev sprængt i luften i 1947, og soklerne blev beplantet. I dag er der en mindeplade for de 4 politibetjente, der ogsÃ¥ mistede livet ved kupforsøget.

 

München 1

Münchens gamle botaniske have. I haven lÃ¥ Glaspalast – en bygning af stÃ¥l og glas efter forbillede af The Crystal Palace i London – indtil det brændte i 1931. Glaspalast lÃ¥ mellem hvor jeg stod og Justitspaladset i baggrunden. Justitspaladset husede fra 1934 den sÃ¥kaldte Folkeret – “Volksgerichtshof”. Det var arbejdet med at skabe et udstillingsrum til at erstatte det nedbrændte glaspalads, som blev starten pÃ¥ Haus der Deutschen Kunst. Efter sigende skulle nazibevægelsen efter magtovertagelsen i 1933 have udrenset alle ikke endemiske planter og træer fra haven, sÃ¥ den fremstod rent tysk. Det lyder helt vanvittigt, men hvem ved.

 

München 7

Königsplatz, hvor en hav af parader, samlinger, taler og autodafeer blev afholdt. Midt i billedet kan man se konstruktionen af NS-Dokumentationszentrum München, der bygges samme sted som Braunes Haus, der husede nationalsocialisternes første nationale hovedkarter. Braunes Haus blev bombet i flere omgang under krigens afslutning og endelig nedrevet i 1947. Centret skal stÃ¥ klart i forÃ¥ret 2014 og er allerede centrum for en heftig debat om projektets nødvendighed og lødighed. Efter krigen blev der plantet træer foran de to administrationsbygninger – antageligt for at dæmme op for det centralperspektiviske blik fra Königsplatz med bygningerne som fokuspunkt. Det symetrisk, fejende blik forekommer gennemgÃ¥ende at være stærkt problematisk for efterkrigstidens hÃ¥ndtering af arven fra nazismens propaganda i Münchens arkitektur og byplanlægning. Blikket som emblem pÃ¥ den fascinationskraft nazismen havde haft. Det fejende blik mÃ¥ brydes, centralperspektivet ophæves.

 

München 3

Haus der Deutschen Kunst – i dag bare Haus der Kunst.

 

München 4

Den central hal i midten af Haus der Kunst. Her har det centrale symetrisk blik også være brudt og skjult indtil for ganske nyligt. Husets infrastruktur har være omlagt og hallen stået ubrugt eller delt op af et forhæng. Det skulle angiveligt først være med Chris Dercons arbejde for at reflektere husets historie, at infrastruktur begyndelsesvist blev genetableret og først med udstillingen Geschichten im Konflikt, at hallen har haft et åbent uhindret blik. Der var i udstillingen endda skåret en sprække i de ellers tillukkede nicher på første sal, så man igen kunne se ned i hallen oppefra. Som om selv blikket var udstillet i den selvreflekterende historiske udstilling. Jeg kom sidst i udstillingsperioden, og allerede da var det åbne blik gennem hallen brudt af et værk, der netop gør brug af persienner!

 

München 5

Fra udstillingen Geschichten im Konflikt.

 

München 6

Surfere bag Haus der Kunst.

 

München 8

Marg Molls Tänzering, der blev beslaglagt og udstillet som del af Entatete Kunst-udstillingen. Værket forsvandt, men blev fundet i 2010 under udgravninger i Berlin. Jeg synes, det er fascinerende, hvordan restaureringsarbejdet har fået så prominent en plads i værkets udtryk, som værket fremstår i dag. Værkerne i den nye Entatete Kunst-udstilling, som dette billede er fra, står som en blanding mellem arkæologiske fund og kunstværker. Mystiske objekter udspændt mellem en stribe forskellige historier.