tesla berlin. medien kunst labor

tesla berlin. medien kunst labor

Jeg blev for et års tid siden kontaktet af Carsten Seiffarth, der efter tre år som leder af kunstprojektet/udstillingsstedet/koncerthuset/laboratoriet tesla i Berlin, var i gang med at samle materiale til at lave en bog, der dokumenterede alt det, tesla var ramme for i de tre år, det eksisterede på en bevilling fra Berlins bystyre. Han ville gerne bruge et koncertbillede, jeg havde taget. Han lovede at sende en bog, hvis det lykkedes at skaffe midler til udgivelsen.

I onsdags dumpede sÃ¥ bogen tesla berlin. medien kunst labor ind i postkassen. Til min store glæde er det lykkedes de tre herrer bag tesla ikke bare at lave en rigtig flot bog, men ogsÃ¥ at fÃ¥ udgivet den pÃ¥ det gode Alexander Verlag i samarbejde med det gode gamle pladeselskab raster-noton. raster-noton har bidraget med cd-udgivelsen wardenlyffe (r-n104), der er indsat bagerst i bogen. Udgivelsen er en liveoptagelse af et samarbejde mellem signal (Olaf Bender, Frank Bretschneider og Carsten Nicolai) og pact systems (Marko Peljhan og Aljosa Abrahamsberg). Cd’en er god – pÃ¥ trods af, at det er et af de tÃ¥beligt mange samarbejdsprojekter, som den elektroniske musikscene er befænget med.

Det er en virkelig god dokumentationsbog, der samler overvejelserne og programmerne, der gik forud for etableringen, artikler med refleksioner over mediekunstens muligheder i kampen om støtte og beskrivelser af projekter og værker, liste over koncerter og udstillinger.

tesla – som jeg aldrig fik besøgt – var et stærkt interessant sted, hvor et hav af kompetente folk og gode kunstnere var involveret. Ærgerligt, at det ikke stadig er – men godt, at det nu er blevet sÃ¥ godt dokumenteret, hvad det var.

Det er en bog, jeg havde købt, hvis jeg ikke allerede havde fÃ¥et den. Det er en god fornemmelse at have bidraget – om end meget meget lidt – til noget gennemarbejdet og vellykket.

Omtale citeret fra raster-noton’s hjemmeside:

TESLA media-art-laboratory turned a palace into a laboratory – for three years the podewils’sche palais close to berlin’s alexanderplatz was a central place for media arts. the house quickly became an open meeting place for both established and young artists, providing a platform for the development of production processes, joint projects and partnerships. it offered a discussion space for public contemplation and artistic reflection on contemporary art. the relationship between art and science, between the old and the new, analogue and digital media were researched and debated. this book documents the work of tesla from 2005 to 2007 through the presentation of selected artistic projects, through listings of all events and artists involved, as well as through personal reports by resident artists about their experiences at tesla.

raster-noton’s signal (olaf bender/frank bretschneider/carsten nicolai) took part at tesla with their wardenclyffe project in 2006:

the engineer nikola tesla established a “world system” on the us american east coast (wardenclyffe, long island), a never-completed installation of transmission masts intended to open the aether to a world-encompassing communication and energy system. “wardenclyffe” is a session project between pact systems (mark peljhan/aljosa abrahamsberg, slovenia) and raster-noton’s signal (olaf bender/frank bretschneider/carsten nicolai, germany). “wardenclyffe” was brought to life in 1997 in the shadow of the documenta x. the collective has since been experimenting on tesla’s visionary interconnectedness under musical conditions in selected locations.

the book (224 pages, 210 photos, colour, english/german) was published by alexander verlag berlin and comes with a cd containing the last life session of signal/pact systems’ wardenclyffe project in march 2006.